Od 2018 roku wszyscy przedsiębiorcy, również mikro, którzy rozliczają podatek VAT mają obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT (rejestr sprzedaży i zakupów VAT) i przesyłania jej jako Jednolity Plik Kontrolny (JPK_VAT). W celu ułatwienia realizacji nowego obowiązku przedsiębiorcy mogą skorzystać z różnych form pomocy.
E-mikrofirma – prosta, intuicyjna i darmowa Od 1 lutego 2018 r. podatnicy VAT otrzymali do dyspozycji nowe, bezpłatne narzędzie do wysyłania JPK_VAT – aplikację e-mikrofirma. E-mikrofirma nie jest programem finansowo-księgowym. To intuicyjna aplikacja ułatwiająca najmniejszym przedsiębiorcom wywiązywanie się z nowego obowiązku, w szczególności gdy nie korzystają z fachowej pomocy księgowej. E-mikrofirma umożliwia m.in. wystawianie faktur krajowych, zapisywanie faktur zakupu, automatyczne utworzenie ewidencji VAT na podstawie wprowadzonych dokumentów czy dodanie sprzedaży paragonowej. Dzięki niej podatnicy automatycznie wygenerują JPK_VAT (na bazie ewidencji VAT), wyślą go do Ministerstwa Finansów oraz pobiorą Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). Aplikacja e-mikrofirma jest dostępna na stronie www.jpk.mf.gov.pl. Aby pomóc w wypełnianiu nowego obowiązku Ministerstwo Finansów przygotowało także krótkie filmy instruktażowe, w których pokazano jak krok po kroku wypełniać i wysyłać JPK_VAT. Tutoriale są dostępne na kanale YouTube Ministerstwa Finansów. Profil Zaufany (eGO)Kluczowym elementem prawidłowego wysłania pliku jest jego autoryzacja. Składany plik JPK_VAT można uwierzytelnić: podpisem kwalifikowanym albo bezpłatnym Profilem Zaufanym (eGO). Dzięki bezpłatnemu Profilowi Zaufanemu (eGO) mikroprzedsiębiorcy mogą: - łatwo, szybko i bezpiecznie wysyłać wymagane pliki, - mieć pewność, że właściwie autoryzują i podpiszą JPK_VAT. Profil Zaufany (eGO) to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzać swoją tożsamość w Internecie (służy, jako elektroniczny podpis) i korzystać z wielu usług online na portalach urzędowych. Za jego pomocą można załatwić sprawy m.in. na Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy założyć firmę w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Profil Zaufany można założyć na dwa sposoby: - przez system bankowości elektronicznej bez konieczności wychodzenia z domu, - przez Internet potwierdzając go w Punkcie Potwierdzającym (lista na stronie www.pz.gov.pl). Potwierdzenia będzie można też dokonać podczas dyżurów w urzędach skarbowych w dniach 17 i 24 lutego w godzinachod 9.00 do 13.00. Szczegółowe informacje dotyczące możliwości założenia Profilu Zaufanego (eGO) znajdują się na stronach internetowych www.pz.gov.pl oraz obywatel.gov.pl. Infolinia KIS i dyżury ekspertów w urzędach skarbowychInformacje w zakresie zakładania Profilu Zaufanego (eGO) będzie można uzyskać na infolinii Krajowej Informacji Skarbowej. Dzwoniąc pod numery telefonów: 801 055 055 (z tel. stacjonarnych) oraz 22 330 03 30 (z tel. komórkowych) i wybierając w systemie zapowiedzi numer 7 nastąpi przekierowanie do konsultantów w Ministerstwie Cyfryzacji, którzy odpowiedzą na pytania związane z zakładaniem i potwierdzaniem bezpłatnego Profilu Zaufanego (eGO). Ponadto Infolinia KIS czynna będzie także w soboty 17 i 24 lutego (w godzinach od 9.00 do 13.00). Zachęcamy również do kontaktu z ekspertami w urzędach skarbowych. W każdym urzędzie skarbowym w województwie podlaskim wyznaczeni są specjalni koordynatorzy do obsługi w zakresie JPK_VAT. Oni również będą pełnili dyżury 17 i 24 lutego (soboty) w godzinach od 9.00 do 13.00. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym komunikatem nt. „Wsparcie administracji w zakresie JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców” dostępnym na stronie Ministerstwa Finansów. Materiały związane z JPK_VAT
| Rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku Radosław Hancewicz |
|