Nowa ustawa o zbiórkach publicznych Drukuj
04.08.2014.


Koniec z urzędowymi zgodami na zbiórki publiczne - 18 lipca weszła w życie nowa ustawa, która między innymi znosi obowiązek uzyskiwania urzędowych pozwoleń na zbiórkę publiczną. Zostają one zastąpione zgłoszeniami publikowanymi na portalu, który zaczął działać w dniu wejścia w życie ustawy.

To obywatele, a nie urzędnicy będą decydować o tym, jaka akcja dobroczynna warta jest wsparcia - a w podjęciu tej decyzji pomoże im przejrzysty, ogólnopolski portal internetowy zbiórki.gov.pl.

Od 18 lipca…

Zbiórki elektroniczne - np. przez przelewy - można prowadzić bez dodatkowych formalności. W tym wypadku przejrzystość i możliwość kontroli zapewniona jest dzięki technologii (przepływ pieniędzy jest rejestrowany). Oznacza to, że w internecie każdy może zbierać, na co chce – bez zezwolenia i bez zgłoszenia zbiórki publicznej (chyba, że pieniądze zbierane są na cele inwestycyjne, wtedy mogą obowiązywać przepisy regulujące inwestycje finansowe).

W przypadku organizowanych w przestrzeni publicznej zbiórek w gotówce i zbiórek darów - wystarczy proste zgłoszenie zbiórki na ogólnopolskim portalu, tam też będą publikowane sprawozdania ze zbiórki. Wszystko po to, by - nie tylko urzędnik - ale każdy obywatel miał łatwy dostęp do informacji o tym, kto i na co zbiera oraz jak rozdysponował środki. Publikacja na portalu nastąpi w ciągu maksymalnie 3 dni od wpływu zgłoszenia elektronicznego i w ciągu 7 dni - dla zgłoszenia tradycyjną pocztą (jeśli zgłoszenia nie będą wymagały uzupełnienia).

Jak od 18 lipca można zgłosić zbiórkę?

Organizator zbiórki (tak ogólnokrajowej jak i lokalnej) może zgłosić zbiórkę elektronicznie lub na piśmie, przesyłając formularz pocztą do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

Zgłoszenie elektroniczne jest bardzo proste do wypełnienia i pozwala  na szybszą rejestrację zbiórki - nawet w ciągu 3 dni. W tym celu jest potrzebny podpis cyfrowy - ale nie trzeba się uciekać do płatnych narzędzi. Wystarczy tzw. profil zaufany ePUAP, który można w kilkanaście minut założyć na portalu ePUAP, a później jednorazowo „potwierdzić” w urzędzie skarbowym, oddziale ZUS lub NFZ.

Więcej informacji na stronie www.zbiórki.gov.pl/.


źródło: strona Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Biuletyn Informacji Publicznej

Cyfrowy Urząd

System Informacji Przestrzennej

Informacja Turystyczna

Rodzina 500+

Mapa interaktywna
COKiS
Galeria

Wydarzenia kulturalne

Pytania do Burmistrza
eKartka 
wszystkie »»     

Pogoda Euro Horoskop
ciechanowiec.plciechanowiec.pl