Nowa ustawa o zbiórkach publicznych Drukuj
04.08.2014.


Koniec z urzędowymi zgodami na zbiórki publiczne - 18 lipca weszła w życie nowa ustawa, która między innymi znosi obowiązek uzyskiwania urzędowych pozwoleń na zbiórkę publiczną. Zostają one zastąpione zgłoszeniami publikowanymi na portalu, który zaczął działać w dniu wejścia w życie ustawy.

To obywatele, a nie urzędnicy będą decydować o tym, jaka akcja dobroczynna warta jest wsparcia - a w podjęciu tej decyzji pomoże im przejrzysty, ogólnopolski portal internetowy zbiórki.gov.pl.

Od 18 lipca…

Zbiórki elektroniczne - np. przez przelewy - można prowadzić bez dodatkowych formalności. W tym wypadku przejrzystość i możliwość kontroli zapewniona jest dzięki technologii (przepływ pieniędzy jest rejestrowany). Oznacza to, że w internecie każdy może zbierać, na co chce – bez zezwolenia i bez zgłoszenia zbiórki publicznej (chyba, że pieniądze zbierane są na cele inwestycyjne, wtedy mogą obowiązywać przepisy regulujące inwestycje finansowe).

W przypadku organizowanych w przestrzeni publicznej zbiórek w gotówce i zbiórek darów - wystarczy proste zgłoszenie zbiórki na ogólnopolskim portalu, tam też będą publikowane sprawozdania ze zbiórki. Wszystko po to, by - nie tylko urzędnik - ale każdy obywatel miał łatwy dostęp do informacji o tym, kto i na co zbiera oraz jak rozdysponował środki. Publikacja na portalu nastąpi w ciągu maksymalnie 3 dni od wpływu zgłoszenia elektronicznego i w ciągu 7 dni - dla zgłoszenia tradycyjną pocztą (jeśli zgłoszenia nie będą wymagały uzupełnienia).

Jak od 18 lipca można zgłosić zbiórkę?

Organizator zbiórki (tak ogólnokrajowej jak i lokalnej) może zgłosić zbiórkę elektronicznie lub na piśmie, przesyłając formularz pocztą do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

Zgłoszenie elektroniczne jest bardzo proste do wypełnienia i pozwala  na szybszą rejestrację zbiórki - nawet w ciągu 3 dni. W tym celu jest potrzebny podpis cyfrowy - ale nie trzeba się uciekać do płatnych narzędzi. Wystarczy tzw. profil zaufany ePUAP, który można w kilkanaście minut założyć na portalu ePUAP, a później jednorazowo „potwierdzić” w urzędzie skarbowym, oddziale ZUS lub NFZ.

Więcej informacji na stronie www.zbiórki.gov.pl/.


źródło: strona Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Laureat Ogólnopolskiego Konkursu Wzorowa Gmina

Biuletyn Informacji Publicznej

Cyfrowy Urząd

System Informacji Przestrzennej

Informacja Turystyczna

Mapa interaktywna
COKiS
Galeria

Wydarzenia kulturalne

Pytania do Burmistrza
eKartka 
wszystkie »»     

Pogoda Euro Horoskop
ciechanowiec.plciechanowiec.pl