Najstarszy polski silnik stacjonarny w zbiorach Muzeum Rolnictwa Drukuj
17.12.2015.
 
Muzeum Rolnictwa im. Ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu zakończyło II etap zadania pod nazwą „Konserwacja silników stacjonarnych” realizowanego w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Dziedzictwo kulturowe - priorytet 2. - Wspieranie działań muzealnych.

Najstarszy polski silnik stacjonarny w zbiorach Muzeum Rolnictwa

fot. Muzeum Rolnictwa im. Ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu


W ramach realizowanego zadania do zabiegów konserwatorskich i ponownego usprawnienia technicznego wytypowano 6 silników: polski silnik spalinowy Machczyński z 1890 r., niemiecki silnik parowy Lauchhammer z lat 1900-1905, niemiecki silnik spalinowy Sendling D10A z lat 1932-1939, niemiecki silnik spalinowy Deutz MA 416 z 1929 r., ukraiński silnik spalinowy Diesel z lat 1931-1941 oraz niemiecki silnik spalinowy Deutz MAH 914 z 1941 r.

Jako ostatni po zabiegach konserwatorskich powrócił do naszego Muzeum najstarszy, zachowany silnik z kolekcji, czyli „Machczyński”. Jest to silnik wyprodukowany w 1890 r. w warszawskiej Fabryce Motorów Gazowych i Naftowych Rajmunda Machczyńskiego. Firma Machczyńskiego istniała w Warszawie w latach 1885-1906 i przez cały okres swej działalności wyprodukowała kilkaset silników (nie więcej niż 1000) o różnych mocach. W latach 80. i 90. XIX w. reklamowała się jako „pierwsza w kraju fabryka najnowszych motorów gazowych i naftowych oraz lokomobil naftowych”. Silnik ten jest  jedynym zachowanym egzemplarzem spośród silników wyprodukowanych przez tę firmę. Został zakupiony do zbiorów naszego Muzeum w 1976 r. od rolnika  spod Ciechanowca. Pierwotnie służył do poruszania młocarni, śrutownika i sieczkarni w gospodarstwie właściciela. Muzeum zakupiło silnik jako niesprawny i niekompletny. W czasie pożaru zabudowań gospodarskich u właściciela zniszczeniu uległa również tabliczka znamionowa silnika. Na szczęście udało się odnaleźć w trakcie prac konserwatorskich jego numer seryjny 355, wybity m. in. na wale korbowym. Ustalono również dokładną pojemność silnika 1871 ccm,  średnicę cylindra – 112 mm, skok tłoka silnika– 190 mm oraz jego moc 4 KM (2,9 kW) przy 250 obr./min. Jest to silnik wolnoobrotowy (do 250 obr./min.), 4-suwowy z zapłonem iskrowym i ręcznym rozruchem za pomocą korby. Paliwem do jego napędu mogła być benzyna lub nafta. Według naszych ustaleń jest to obecnie najstarszy silnik spalinowy rodzimej produkcji w Polsce.
 
Projekt był dofinansowany ze środków MKiDN pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.
                                        

Marek Wiśniewski
Kustosz Kierownik Działu Techniki Rolniczej
Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu  


Najstarszy polski silnik stacjonarny w zbiorach Muzeum Rolnictwa

Najstarszy polski silnik stacjonarny w zbiorach Muzeum Rolnictwa

Najstarszy polski silnik stacjonarny w zbiorach Muzeum Rolnictwa

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Laureat Ogólnopolskiego Konkursu Wzorowa Gmina

Biuletyn Informacji Publicznej

Cyfrowy Urząd

System Informacji Przestrzennej

Informacja Turystyczna

Mapa interaktywna
COKiS
Galeria

Wydarzenia kulturalne

Pytania do Burmistrza
eKartka 
wszystkie »»     

Pogoda Euro Horoskop
ciechanowiec.plciechanowiec.pl